Dirigent: Tijmen Botma

Sinds november 2024 staat Philharmonie Gelre onder leiding van Tijmen Botma.

Tijmen speelde al op 7-jarige leeftijd als trompettist mee bij de plaatselijke harmonie in Eefde. Hij verwierf op zeer jonge leeftijd ook een plek bij het Nationaal Jeugd Fanfare Orkest onder leiding van Piebe Bakker. Tijmen studeerde trompet en directie aan de conservatoria van Zwolle, Leeuwarden en behaalde zijn master directie aan het conservatorium van Amsterdam. Hij is als hoofdvakdocent Harmonie-, Fanfare- en Brassband- directie verbonden aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Hij geeft masterclasses in Nederland, Duitsland en België.

 

Sinds 2007 werkt Tijmen voor defensie als chef-dirigent, in de rang van majoor. Eerst bij het Fanfare Korps Koninklijke Landmacht ‘Bereden Wapens’ (2007-2011), toen als waarnemend

 ‘Inspecteur Militaire Muziek’ (2012), daarna als chef-dirigent van de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso (KMKJWF). Op 5 mei 2024 dirigeerde hij het bevrijdingsconcert op de Amstel. Op 3 september 2024 nam hij afscheid van de Militaire Muziek vanwege de voor defensie bereikte pensioensleeftijd. Tijmen kreeg op die dag een zeer hoge onderscheiding nl. de legpenning in goud van de Commandant Landstrijdkrachten.

Tijmen Botma treedt regelmatig op als gastdirigent en werkt in die hoedanigheid met zowel beroeps- als amateurorkesten. Hij dirigeerde onder andere ‘The National Youth Wind Orchestra of Great Britain, Het Schwäbisch Jugend Blasorchester, het Radio Filharmonisch Blazers Ensemble, en de Koninklijke Militaire Kapel. Verder is hij een (inter)nationaal veelgevraagde examinator en een gewaardeerd jurylid. Hij jureerde o.a. op verschillende concoursen, waaronder de Nederlandse en Noorse Brassband kampioenschappen en tijdens het Wereld Muziek Concours Kerkrade (2022). Als dirigent van Fanfare ‘Psalm 150’ uit Dinxperlo deed hij driemaal mee aan het Wereld Muziek Concours te Kerkrade.

Cd-opnames & solisten

Tijmen heeft vele cd-opnames op zijn naam staan met o.a. het Gelders Fanfare Orkest, het Fanfare Korps Koninklijke Landmacht ‘Bereden Wapens’, De Johan Willem Friso Kapel, de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso, Het Nederlands Koperensemble en vele andere. In zijn lange muzikale carrière werkte Tijmen Botma met diverse solisten zoals Ole Edvard Antonsen, Allen Vizzutti, Cor Bakker, Hannes Minnaar, Tania Kross, Bastiaan Everink, Wende Snijders, Karsu, Flemming, Stef Bos, Snelle, Eric Vloeimans, Eric Vaarzon-Morel, Karin Bloemen, Glennis Grace, Do, Liesbeth List, Claudia de Breij, Paul de Leeuw en Ellen ten Damme.

Hij ontwikkelde diverse producties waaronder het muzikale schouwspel Land & Macht, gemaakt voor militairen en burgers over oorlog en strijd in de afgelopen1500 jaar. Deze productie ging in november 2011 in première. In 2014 ging onder zijn leiding De laatste Vriend van Napoleon in première met muziek van Dirk Brosse en acteurs Ellen ten Damme, Arjan Ederveen en Rianne Botma onder regie van Ruut Weissman en met medewerking van de kleinkunst Akademie Amsterdam. Zijn meest recente grote productie was Bommen Berend (2023).

Podcast

Tijmen werkte tot nu toe mee aan 2 podcasts. Van de NPO Klassiek de podcast “Met de Paplepel Ingegoten” een podcast over de muzikale familie Botma gemaakt door Selma van Dijk  en “Veldheren” met Peter van Uhm en Mart de Kruif. Een aflevering over de betekenis van de Militaire Muziek binnen defensie. 

Tijmen over Philharmonie Gelre:

"Op 7 november 2024 begon ik aan een nieuw avontuur. Ik werd benaderd door Paul Gerards om dirigent te worden van PhG. Dit bespraken we zo’n 6 jaar geleden ook al, maar toen had ik er geen tijd voor. Nu ik geen dirigent meer ben van de KMKJWF heb ik de behoefte om een mooi harmonieorkest te dirigeren, naast mijn prachtige fanfare Psalm 150 uit Dinxperlo.

Mijn toekomstverwachting is om met PhG mooie muziek te maken op een zo hoog mogelijk niveau. Ik wil de muzikanten inspireren en uitdagen om het beste uit zichzelf te halen en ik wil graag geïnspireerd worden door hun muzikaliteit, inzet en motivatie. Ik zal accenten leggen op klankontwikkeling, (een van mijn stokpaardjes), goed naar elkaar leren luisteren en zo zuiver mogelijk leren spelen. Dit zijn voor mij de belangrijkste zaken om zo mooi mogelijk muziek te kunnen maken en ervan te kunnen genieten. Verder wil ik met de diverse commissies mooie muzikale plannen ontwikkelen, samenwerken met goede componisten, solisten, koren etc.

In 2027 is het 100-jarig jubileum van het orkest. Dat moet een jaar worden waarin we laten horen wie we zijn en wat we samen al hebben bereikt. De komende tijd zal in het teken staan van bouwen en aan elkaar wennen en kijken of er een klik ontstaat."